آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

یک روبات مسیر یاب آماده!

 

روبوت دنبال کننده خط سیاه:

این روبوت مدار خیلی ساده ای داره ومن اون رو با تمام فایل هایی که برای پروگرمر لازم داره براتون میذارم حتی یک اماتور هم میتونه به سادگی اون رو بسازه برای موتورها و چرخ  میتونید از موتور های ساده ماشینهای اسباب بازی استفاده کنید در این روبوت دو تا چرخ عقب توسط موتور کنترل میشه ولی چرخ جلو ازاده از چهار تا سنسور هم برای تشخیص نوار سیاه استفاده شده وقتی که سنسورها نوار سیاه رو میبینن خروجی مقایسه کننده low,lm324خواهد شد و در بقیه موارد خروجی highخواهد بود در اینجا برای درایور کردن موتورها از ای سی l293dاستفاده شده که برای کنترل سرعت و جهت موتور استفاده شده اگه نتونستید این ای سی رو توی بازار پیدا کنید پیغام بذارید تا یه مدار دیگه ای که میشه جایگزین کرد رو براتون بفرستم   

توجه:نحوه قرارگیری سنسورها خیلی مهمه

برای پروگرم کردن ۸۹۵۱احتیاج به یک پروگرمر دارید ولی فایل هگز به صورت اماده در دسترس هست امیدوارم که این روبوت رو بسازید و از ساخت اون لذت ببرید اگه در رابطه با ساخت به مشکلی بر خوردید سوال کنید من هم سعی میکنم جواب بدم       از این مدار حتی میتونید به عنوان یه پروژه دانشجویی هم استفاده کنید

فایلها رو با کلیک روی لینکهای زیر میتونید دریافت کنید

با توجه به اینکه خیلی از دوستان راجع به این روبوت سوال داشتند من این قسمت رو ویرایش کردم تا تعدادی از سوالات رو جواب بدم:

۱.در مورد مدار چاپی باید بگم زیاد احتیاج به pcbنیست چون می تونید از برد سوراخ دار استفاده کنید و نتیجه بگیرید اگر هم خواستید می تونید با پروتل طراحی کنید ولی من  pcbاین مدار رو به صورت اماده ندارم

۲.در مورد مکانیک این روبوت  همونطور که گفتم می تونید از اسباب بازی استفاده کنید

جهت اشنایی بیشتر با مکانیک اینگونه روبوت ها می تونید به سایت های زیر مراجعه کنید

چگونه یک روبوت مسیریاب بسازیم:(ایران روباتیک)

http://robotic.farsitools.com/upload/158861833_robotics.zip?PHPSESSID=3569ba0a7903ede243e14cad9164e8d8

http://www.hlachini.com/Projects/robotic/index.htm       فارسی

http://www.leang.com/robotics/info/articles/linesen/index.html     انگلیسی

۳.در مورد مدار جایگزین ای سی هم می تونید منتظر باشید تا روبوت خودم رو اپلود کنم و از درایور اون استفاده کنید و یا از سایتهایی که در این رابطه معرفی کردم استفاده کنید

robot c

robot-hex

robot-asm

 

 

نظرات 25 + ارسال نظر
حسین یکشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:10 ق.ظ

از ارائه دادن این مدار روبات نهایت تشکر را دارم خدا خیرتان بدهد.

[ بدون نام ] شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:12 ب.ظ

فاک یو اند یور فمیلی
از فارز نمونه
fuckc

sasan چهارشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 02:31 ب.ظ

سلام خسته نباشید من از روباتیک زیاد نمیدونم اما بسیار مصمم به ساخت یک روبات هستم و میخوام روباتی بسازم که با یک کامپیوتر کنترل بشه اگه بخوام این کار رو بکنم آیا در vb تابعی وجود داره که بتونه مستقیما پورت موازی رو کنترل کنه اگه کمک کنید ممنون میشم در پایان از اینکه اطلاعاتتون رو در اختیار دیگران قرار میدید تشکر میکنم

ْپویان شنبه 22 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 05:50 ب.ظ

برا من که تو انترنت می گردم واضحه همه مطالبت رو کپی کردی.

غزاله جمعه 24 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 07:35 ق.ظ

سلام خسته نباشی
فکر نمی کنی اگه از ۸ تا سنسور استفاده کنی بهتره؟؟
راستی از چه زبانی استفاده میکنی؟؟؟

وحید یکشنبه 1 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:59 ب.ظ

ممنون

[ بدون نام ] سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 08:14 ب.ظ

سلام آقا کیا از وبلاگ جالبتون ممنون اگر مایل به تبادل لینک هستین اعلام کنین
http://roboirman.blogfa.com/

پری جمعه 22 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:58 ق.ظ

مرسی از قرار دادن اطلاعاتتون ولی همون جور که خودتون هم گفتیم ارایش سنسور ها خیلی مهمه ولی شما اصلا روی این مورد هیچ توضیخی ندادین

مصطفی شنبه 23 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:27 ق.ظ http://www.talkhon.blogfa.com

سلام
خوبید
من میخوام با شما همکاری کنم
در ضمن من رباتیک کار کردم
ربات مسیر یاب هم درست کردم
من دوست دارم باهات همکاری کنم
باید چه شرایطی را قبول کنم؟؟؟؟
شرایط رو بگو
من قبول دارم

روزبه پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:41 ب.ظ http://www.microelectronic2007.blogfa.com

سلام
من تو تیم رباتیک استان کرمانشاه هستم و به کمک شما لازم دارم اگر میشه بجای آیسی L293D یک آیسی دیگر جایگزین کنید و از میکرو AVRاستفاده کنید وبرای من ارسال کنید اگر میشه برنامه نویسی به زبان بسکام باشه مرسی.

احمد جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 05:18 ق.ظ http://AmmarRayaneh.blogsky.com

از شما خوشم اومده
اهل علم و تکنولوژی هستید
اگر مایل به تبادل لینک هستید خبرم کنید
چاکرتیم دربست
Ahmad

افسانه سه‌شنبه 3 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 08:57 ب.ظ

سلام
من واقعا به کمکت احتیاج دارم البته می دونم که همه مطالب وبلاگتو کش رفتی ولی میدونم خودتم از روبوتیک می دونی واسه همین ازت می خوام حتما جوابم رو بدی آخه وسایل رباتم رو هم خریدم
afsaneh_t2001@yahoo.com

اشکان سه‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 05:35 ب.ظ

اقا بازم دمت گرم

ehsan چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:22 ق.ظ

salam faghat mikhastam bedonam az kojaee yani kodom shahr age begi lotf kardi chon age hamshahri bashim manam mitonam bat hamkari konam

ehsan چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:31 ق.ظ

lotfan age mishe tozihate bioshtari raje be sakhtesh bedin mamnon

...... یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 04:49 ب.ظ http://......

خیلی بد

[ بدون نام ] یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 04:49 ب.ظ

بد

فاطمه پنج‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:04 ب.ظ

اگه میشه توضیحات بیشتری در مورد ساخت روبات بدین

yolcu جمعه 17 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:26 ق.ظ http://sarkilar.blogfa.com

خیلی عالی بود به خصوص برای ما که تازه می خواهیم شروع به ساخت کنیم

yahya چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 08:04 ب.ظ

لطفا برنامه این روبات را به زبان cروی سایت بگذارید یا به emailمن بفرستید با تشکر

سید حسین شعبانی پنج‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 08:21 ب.ظ http://www.sinaps.ir

هوالعلیم
با سلام و خسته نباشید
دستتون درد نکند،خوشحال می شوم با هم همکاری داشته باشیم.

باتشکر
سید حسین شعبانی(17ساله_سوم تجربی_ استان مازندران)

فاطمه از شیراز یکشنبه 6 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 02:35 ب.ظ

وبتون عالیه من دانشجوی سال اول برق و الکترونیک هستم و با گروهی از بچه ها قصد داریم توی مسابقاتی که دانشگاه برگزار میکنه شرکت کنیم امیدوارم بتونم از شما کمک بگیرم

کیمیا سه‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:37 ق.ظ http://www.nazanin2996.blogfa.com

سلام!
من خیلی به علم روباتیک علاقه مندم و چیز زیادی ازش نمیدونم!
وب شما کمکم میکنه۱
به نظرتون از اول باید چیکار کنم
می تونین کمکم کنین؟؟
بیاین وبمو بگین
ممنون میشم آخه من به کمک شما واقعا احتیاج دارم

رسول شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:54 ب.ظ http://www.rrm.blofa.com

سلام
خسته نباشید
میخواستم بگم که اگه میتونین برنامه روبات رو تو همین لینک
بگذارید.
خیلی ممنون از وبلاگ زیبا و قشنگتون

sara جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:05 ق.ظ

salam
vaghean az matalebe khoobieton mamnoonam kheili komakam kard ke noktehai ro ke nemidoonestam fahmidam
merc

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد