آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش ساخت ربات (مدار سنسورها۱)

سلام. قرار شد دیگه از سخت افزار رو شروع کینم برا همین امروز قصد دارم مدار سنسورها رو نشون بدم و کمی در موردش توضیح بدم. البته این مدار بقدری ساده هست که دیگه احتیاجی به توضیح نداره برای همین برای تکمیل مطلب کمی درمورد نکات مهم در استفاده اون در ربات و چندتا نکته در مورد انواع سنسورها بسنده می کنم. من خودم مدار پیچیده تری داشتم که در اون میشد حساسیت سنسورها رو با پتانسیومتر تنظیم کرد اما به سفارش فاضل از مدار پیشنهادی اون که خیلی هم ساده و قابل فهم هست استفاده کردیم! شکل روبرو مدار سنسورها و درواقع تنها مدار موجود در ساخت ربات ماست!

سنسورها: سنسورهای استفاده شده در این مدل رباتها سنسورهای نوری هستن که از یک فرستنده و یک گیرنده نوری تشکیل شده اند. همونطوری که در فیزیک خوندیم سطح سیاه (کلا تیره) نور رو بیشتر جذب می کنه ولی سطح سفید (روشن) نور بیشتری منعکس می کنه! اساس کار این سنسورها هم بر همین مبناست! نور (نامرئی یا مرئی) توسط فرستنده تابونده میشه و اگر سطح زیر اون تیره باشه همه نور رو جذب میکنه و گیرنده چیزی دریافت نمی کنه و اگر روشن باشه به همون صورت گیرنده بازخورد خودشو به نحوی که توضیح خواهم داد در مدار نشون میده!

گیرنده ها دو مدل هستند ترانزیستوری و مقاومتی! گیرنده های ترانزیستوری درست مثل ترانزیستور عمل می کنن و در واقع پایه بیس (B) اونها میزان نور دریافتی هستش و هرچقدر نور بگیرن جریان عبور میدن (اگه نمیدونید ترانزیستور چیه یه نگاه به کار دخترا بندازید). ولی مقاومتی ها برعکس هستند، هرچقدر نور بگیرن مقاومتشون بیشتر میشه و جریان کمتری عبور میدن. چون در ایران به علت پاک بودن قلبها سطح سفید بیشتر از سطح سیاه پیدا میشه ! من از نوع مقاومتی استفاده کردم تا، زمانی که سنسورها روی خط سیاه نرفتن مقاومت زیاد بشه و خروجی صفر به میکرو ارسال بشه.
شما میتونید با قرار دادن یه LED بجای خروجی (مانند شکل) صحت مدار و سنسورهای خودتون رو چک کنید. در حالت عادی LED روشن هست اما وقتی یه کاغد سفید جلو سنسورها بگیرین LED خواموش خواهد شد انگار به میکرو ۰ یا ۱ فرستاده میشه. این خروجی بواسطه یه مقاومت ۲۲۰ به یه پین از (مثلا) پورت B میکرو وصل میشه و محاصبات و عملیات لازم اونجا رویش صورت می گیره. البته باید توجه کنید کنار هم قرار داشتن فرستنده و گیرنده و زاویشون اهمیت داره و گرنه باعث اختلال میشه که با کمی توجه حل شدنیه!  راستی یادم باشه بهتون بگم عوامل متعددی ممکنه در کار این سنسورها اختلال ایجاد کنه مثلا لامپ های رشته ای(همین لامپ رو سقف!) یا نور زیاد خورشید! بخاطر اینکه این نورها دارای فرکانسهای مختلفی هستند که ممکنه با فرکانس سنسورهای شما یکی باشه و.... اگه یکمی پولتون زیاده پیشنهاد می کنم از نوع CNY70 بخرین(دونه ۱۰۰۰ تومن). چون گیرنده و فرستنده به صورت یه پک کوچیک هستند و حساسیت و دقت رو بینهایت افزایش میده و فکر نکنم از این بدبختیا داشته باشه اما اگه مثل من .... هیتید از مدل جفتی ۲۰۰ بخرین و کلی حال کنید......

خوب دیگه این پست خیلی طولانی شد. فعلا قطعات رو بخرین و مدار رو  روی بردبورد ببندید و امتحان کنید تا بعد.... راستی لازمه در مورد این مدار بیشتر توضیح بدم؟ (مثلا دلیل وجود ترانزیستور و....) یا همه به آنالوگ تسلط کامل دارن برعکس من! اگه لازمه خجالت نکشید و بگید، من توضیح میدم. در هر صورت نظر یادتون نره چون بدون نظر از پست بعد خبری نیست .

فعلا بای بای.

نظرات 19 + ارسال نظر
سامان شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 09:30 ق.ظ

سلام کیا جان‌!
ممنون از مطلبی که زدی همونیه که دنبالش می گشتم!
موفق باشی.

نیما جمعه 4 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 08:32 ب.ظ http://eleboys.blogfa.com

عزیز جون سلام..... بازم منبع یادت رفت!!

منم به یو لینکیدم.... عیدتم مبارک!

حسین شنبه 5 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 09:44 ق.ظ http://www.HLachini.com

سلام .
من لینک وبلاگت رو در سایت قرار دادم .
لینک وب سایت من رو هم در وبلاگت بذار.
شاد باشی.

رضا چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 01:14 ب.ظ

سلام من خیلی مایلم تو سایر زمینه مسابقات روباتیک مثل
فوتبال و یا تیم نجات کار کنم اگه برات زحمتی نیست یه میل بزن با هم بیشتر صحبت کنیم.
ممنون

محمد دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:45 ب.ظ

عالی بود
واقعا دستتان درد نکند.
من عاشق یاد گیری از زبان شما شد ه ام.
موفق باشید.
به من ایمیل بزنید.
محمد هاشمی

علی شنبه 17 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 06:08 ق.ظ http://www.iranyforum.co.sr

ایا دوست داری مدیر انجمن الکتدونیک سایت http://www.iranyforum.co.sr بشی

شهرام سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 09:40 ق.ظ

سلام

خیلی متشکرم. من خیلی وقت بود که دنبال یک منبع ساده برای آموزش الکترونیک روبات می گشتم .چون من مدیر تعدادی گروه روباتیک مبتدی هستم .

خیلی دوست دارم از کمک شما بهره مند شوم...
لطفا و حتما به من ایمیل بزن

منتظرت هستم

آپاچی سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 09:30 ب.ظ

خیلی باحالی از اینکه همه چی رو کاربردی گفتی فاز گرفتم ولی مواظب باش اگه منظورت از -یه نگاه به کار دخترا بندازید- توهین بود بگو تا بروبچ بیان حالتو بگیرن!!!

MEHDI پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:40 ق.ظ

کجا هستی کرباسی
من خیلی از آموزش شما استفاده کردم
با تشکر

مینا سه‌شنبه 7 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 07:53 ب.ظ

سلام کیا جان کوچولو
خیلی از اطلاعاتی که دراختیارم گذاشتی ازت ممنونم
عیدت مبارک

bahram شنبه 2 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 11:10 ب.ظ http://www.Goukal.com/webmasters

کسب در آمد برای صاحبان سایتها و وبلاگها
فروشگاه اینترنتی گوکال ---> www.Goukal.com

شما وبمسترها میتوانید با قرار دادن لینک ما در سایت خود به ازای هر کلیک که وارد سایت ما میشوند پورسانت بگیرید و در کنترل پنل شخصی خودتان تعداد کلیک ها و مبلغ پورسانت را مشاهده کنید اگر مبلغ پورسانت شما به حد کافی برسد آخر هر ماه به حساب شما واریز شده و تصویر فیش واریزی آن ضمیمه می گردد

با قراردادن لینک متنی به ازای هر کلیک 30 تومان و باقرار دادن لینک بنر به ازای هر کلیک تا 55 تومان پورسانت میگیرید برای ثبت نام و عضویت در سیستم کلیکی گوکال از لینک زیر استفاده کنید

http://www.goukal.com/webmasters

فاطمه یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:20 ب.ظ

سلام
سایت پرمحتوایی دارید ولی حیف که اونی که میخواستم رو پیدا نکردم . لطفا اگه میتونید با من تماس بگیرید. من شدیدا در پروژه ام احتیاج به مدل ریاضی حرکت رو به جلو یک اوتومبیل با داشتن x,y, زاویه ماشین دارم .
ممنون

[ بدون نام ] دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:19 ب.ظ

عالیه

دئاب یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 03:59 ب.ظ

ذاتعئزرل

najafi دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:28 ب.ظ http://nadaram

سلام مرسی از وبت من نیاز به یه مدار دارم که یه هفته تمام سایتها روگشتم ولی نیافتم اما مشکل اینه که یه طرحدارم نمیدونم اصلا قبلا ارایه شده یا نه منمیتونم توضیحبدم فقط شما میتونی بگید که چطور میشه سنسور عصبی پیدا کرد وبرنامه ریزیش کرد اصلا با میکرو مثل avr progrpm میشه مرسیییی بای

الی یکشنبه 29 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 02:49 ب.ظ http://www.ekip7.blogfa.com

سلام وبلاگ خوبی دارید
اما من که یه تازه واردم و تازه دارم کار روباتیک را شروع می کنم نیاز به مدار های خیلی ساده دارم البته چند تا مدار خیلی ساده هم کار کردم البته با استفاده از برد بورد .
چند ساعت توی اینترنت گشتم ولی چیزی پیدا نکردم اگه میشه منو راهنمایی کنید

امیر جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:49 ب.ظ http://roboedukia.blogsky.com

حرف نداری...
من دانشجوی رشته برق قدرت هستم اما به رباتیک علاقه دارم..
میتونم روی کمکت حساب کنم؟؟؟؟؟

s چهارشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:01 ق.ظ

خسته نباشی عکسا بالا نمیان

محسن سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 10:51 ب.ظ

یادش بخیر,
10 سال پیش دوره دبیرستانم اسیر این وبلاگ کیا و نیما بودم!
خدا بیامورزه شون فکر کنم مردن! دیگه بروز رسانی نمیکنند..
خبری ازشون داشتین ایمیل بزنید به من...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد