آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش علم رباتیک

در این وبلاگ مطالبی آموزشی در مورد ساخت ربات و اخبار مسابقات رباتیک خواهیم داشت!

آموزش ساخت ربات (موتور پله ای 2)

سلام. کجا بودم؟ آها :

در مورد استپ های ۵ سیمه و ۶ سیمه صحبت می کردم! در مدل ۵ تایی فقط یک سیم مشترک (COM) وجود داره ولی در مدل ۶ تایی ۲ سیم مشترک وجود داره که باید به ولتاز وصل بشن (سیم یا سیمهای مشترک معمولا قرمز هستند ولی بازم از فروشنده بپرسید) یعنی در هر دو در آخر فقط ۴ تا سیم باقی میمونه که کاربردشون رو خواهم گفت. ۱ تفاوت عمده دارن که اون رو به موقعش توضیح میدم.

نحوه تست سالم بودن موتور پله ای: برای اینکار در مرحله اول باید مطمئن بشیم هیچکدوم از سیمها به هم اتصال ندارن (بهم نچسبیدن :)) حالا با دست شفت رو بچرخونید، می بینید که راحت و روان می چرخه! حالا تمام سیم ها رو به هم اتصال بدید و سعی کنید دوباره شفت رو با دست بچرخونید، اگر یه مقاومت یا سفتی نسبت به حالت قبل احساس کردید بدونید حتما استپتون سالمه! (بدون نیاز به هیچ منبع تغذیه)

یافتن ترتیب صحیح سیمها:  پیدا کردن این ترتیب خیلی مهمه و اگر رعایت نشه موتور ما درست نخواهد چرخید و مارو به اشتباه می اندازه. برای اینکار ابتدا سیم (یا سیمهای) مشترک رو به ولتاژ مورد نیاز موتور (روی بدنه موتور می نویسن ولی معمولا ۱۲ ولت) وصل می کنیم. بعد از میون ۴ تا سیم باقیمونده یکی رو انتخاب می کنیم و سر منفی یا زمین منبع رو به اون اتصال می دیم. اینکار باعث یه چرخش کوچیک میشه. یه کاغذ گرد یا یه تیکه چوب به شفت ببندین تا چرخش های ریز معلوم بشه.  این چرخش کوچیک در واقع همون یک پله موتور به اندازه زاویه موتور هستش. حالا سر منفی (از این به بعد میگم GND، یا گراند کردن) رو به یکی از ۳ تا سیم دیگه اتصال بدید. اگر از این ۳ تا سیم، سیم صحیح رو انتخاب کرده باشید یه گردش کوچیک (به اندازه قبلی) در ادامه حرکت قبلی می بینید ولی اگر خطا باشه گردش معکوس یا بیش از حد (۲ یا ۳ پله) خواهید داشت. اگر سیم خطا بود دوباره زمین رو به سیم اول اتصال بدید و همون کار رو با ۲ سیم دیگه تکرار کیند تا زمانی که سیم صحیح پیدا بشه. وقتی سیم صحیح پیدا شد سیم اول رو کنار میگزارید و مراحل رو از اول برای سه سیم باقیمونده انجام میدید تا ترتیب ۴ تا سیم رو پشت سر هم پیدا کنید.

نحوه کنترل موتور پله ای: یادتونه که برای یافتن ترتیب سیمها چکار می کردیم؟ بله سیم (سیمهای) مشترک رو به سر مثبت منبع وصل می کردیم و با اتصال دادن هر سیم به GND باعث چرخش یک پله ای موتور می شدیم. حالا اگر این چهارتا سیم رو به ترتیب صحیح کنار هم قرار بدیم و سر منفی منبع رو به ترتیب هی روی اونها بکشیم، می بینیم که موتور -هرچند دست و پا شکسته- شروع به چرخش می کنه! (البته باید ترتیب سیمها کاملا صحیح باشه)
حالا فرض کنی چهار تا سیم رو به صورت چهار بیت -بیت فقط میتونه ۰ یا ۱ باشه- در نظر بگیریم و ۱ شدن هر کدوم به معنی اتصال اون به GND باشه (البته اینجا شما فقط برای درک بهتر این رو فرض کنید  چون در واقعیت برعکسه یعنی ۰ به معنی گراند شدن هستش). مثلا ۰۰۰۱ یعنی سیم اول  گراند شده و ۰۱۰۰ یعنی سیم سوم گراند شده.

این قسمت فقط پیش زمینه ای بود برای درک نحوه کنترل استپ. پس از دوستان حرفه ای که این مطالب به دردشون نخورد معذرت می خوام(بگو کدومش به درد میخوره !) جلسه بعد نحوه کنترل استپ به چند روش مختلف رو آموزش میدم که یکی از دوست داشتنی ترین مباحثه! 
راستی دارم حس می کنم استقبال کم شده . اگه نظر ندین قهر میشما! . فعلا یا حق.

 

Adapted from E.l.e.B.o.y.s

نظرات 17 + ارسال نظر
ممری پنج‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 09:12 ب.ظ http://www.maryam-goli.blogfa.com

شما مگه قبلن استقبالم داشتی که حالا کم شده باشه؟؟؟؟؟؟

[ بدون نام ] جمعه 25 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 11:27 ق.ظ

:)))))))))))))))))))))))))))))))))))

کپ زدن اینا رم داره :)))))))))))))))

وحید جمعه 25 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 07:46 ب.ظ http://vahidabiri.blogsky.com

سلام میدوارم حالت خوب باشه وبلاگت واقعا عالیه .من یه سوالی دارم.کسی که بخواد از اول شروع کنه باید چه کار کنه
مثل خودم که همه چیز رو فقط تئوری می خونیم .از الکترونیک هم به طور عملی اطلاع ندارم.مرسی

حامد چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:13 ب.ظ

خیلی مفیده فکر کنم با اینا بشه یه کارایی کرد

کمیل یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:50 ب.ظ

پسر کارت خیلی عالیه حال کردم دمت گرم خیلی کمک بزرگی کردی به من خیلی می خوامت

شهاب شنبه 23 دی‌ماه سال 1385 ساعت 12:34 ب.ظ

عالی بود
ولی یه سوال اگه مثلا کد 0100 بهش بدیم موتور چجور میچرخه
اگه جواب بدی ممنون میشم چون خیلی لازم دارم

حسین شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 02:15 ب.ظ

واقعا عالی بود
ساده و قابل درک برای همه !
من رشته مکانیک هستم و علاقه مند به ساخت روبوت!

کیوان شنبه 28 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:03 ق.ظ

سلام
خسته نباشید
من خیلی وقته دنبال سایتی بودم که در خصوص روبات اطلاعا ت مفیدی بده که سایت شما رو دیدم
خسته نباشی
و با دلگرمی به کارتون ادامه بدین

hadi چهارشنبه 23 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:51 ب.ظ

hadi چهارشنبه 23 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:51 ب.ظ

عالی...

احسان سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:51 ب.ظ

سلام هم شهری ایول کارت درسته

علی سه‌شنبه 11 دی‌ماه سال 1386 ساعت 12:06 ق.ظ http://4robot.coo.ir/

سلام دوست من وبلاگ خیلی خوبی داری اگر با تبادل لینک موافقی من رو با عنوان سایت علمی تخصصی روباتیک لینک کن و به من خبر بده که با چه نامی لینکت کنم.
موفق باشی

سارا پنج‌شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:03 ب.ظ

مطالبتون خوبه

ساموئل سه‌شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:45 ق.ظ

دستتون درد نکنه خیلی عالی بود
فقط یه سوال اگه جای +و- تغذیه را جا به جا کنیم مشکلی پیش میاد یانه؟

میثم سه‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:51 ب.ظ

سلام ممنون
من که خیلی استفاده کردم دست شما درد نکنه اگه میشه توضیحات در مورد طراحی مدارات روبات بدید ممنون میشم.موفق باشی

امیر سه‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 10:38 ق.ظ

به دریایی فرو رفتم که نه پاو نه سر دارد
ولی هر قطره ای از آن به صد دریا اثر دارد
زعقل و دین دل به کلی بیخبر گردد
کسی کز سرٌ این دریا سر مویی خبر دارد
از اطلاعات شما ممنونم

سیما یکشنبه 10 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:46 ب.ظ

عالی بود مرسی
من که استفاده کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد